Nieuws‎ > ‎

16 januari 2007: Spontane actie voor nummer in mobieltje bij nood

Bron: De Gelderlander

POLITIEAGENTEN
Spontane actie voor nummer in mobieltje bij nood

Door onze verslaggever
DEN HAAG ● Nederlandse politieagenten zijn een spontane e-mailactie begonnen om het gebruik van persoonlijke noodnummers in mobiele telefoons te promoten.
Op deze nummers kunnen hulpverleners in een noodgeval snel de naasten van het slachtoffer bereiken.
In Engeland is het gebruik van deze ‘ICE’-nummers een groot succes. De Nederlandse overheid voelt vooralsnog weinig voor een officiële campagne, België gaat dat zo goed als zeker wel doen.
In het mailtje van de politieagenten, dat zich als een kettingbrief door Nederland verspreidt, wordt opgeroepen om onder de term ICE een nummer in de mobiele telefoon te zetten van de persoon die in een noodgeval als eerste gewaarschuwd moet worden. ICE staat voor in case of emergency wat Engels is voor ‘in geval van nood’.
Het idee is even simpel als doeltreffend: als iedereen een persoonlijk noodnummer in zijn mobiele telefoon zet, wordt in noodgevallen als een ongeluk of een hartinfarct kostbare tijd bespaard.
Als iemand zwaargewond is, kan het van belang zijn om snel een familielid te spreken, bijvoorbeeld voor het verkrijgen van medische informatie. Zoals of iemand medicijnen gebruikt en welke dat zijn.
Om zo’n systeem van noodnummers te laten werken, is het belangrijk dat iedereen het nummer onder dezelfde, algemeen bekende naam in zijn telefoon zet.
Een Engelse ambulancemedewerker kwam daarom in 2005 met de term ‘ICE’. Hij begon een succesvolle campagne om het gebruik ervan in Engeland te promoten. Zijn idee kreeg na de bomaanslagen in de Londense metro veel aandacht in de media, waardoor het fenomeen in het Verenigd Koninkrijk na twee jaar is ingeburgerd.
De Nederlandse overheid is vooralsnog niet van plan iets met het idee te doen. „Er is in het verleden wel over het concept gesproken”, laat een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken weten. „Maar eigenlijk zien we er niet zoveel in”.
Dit in tegenstelling tot de politie. „Mobiele telefoons zijn voor ons een handig hulpmiddel bij noodgevallen”, zegt een woordvoerder van het Nederlands Politie Instituut. „Nu kiezen we in urgente hulpsituaties meestal nog het laatst gebelde nummer dat in het toestel is opgeslagen of zoeken we naar aanduidingen als ‘mama’ of ‘papa’ in het mobieltje.”

Comments